Logo OldRadio  KARTA KATALOGOWA nr 00629
 
 Podstawowe informacje o urządzeniukarta wyświelana 22986 razy  
 producent: Diora kraj: PL
 model: Pionier (48) rok prod.: 1948
 rodzaj sprzętu: Radioodbiornik  klasyfikacja: stacjonarny 
 elementy aktywne: lampy zasilanie sieć, uniwersalny
 wymiary: 350x225x170 zakresy: D,S,K
 lampy / tranzystory:  2xUCH21,UBL21,UY1N
 
   Opis:
Jest to pierwsza odmiana Pioniera. Tutaj warto zwrócić uwagę, czym się pierwszy Pionier różni od późniejszych, klasycznych. W widoku z przodu uwagę zwraca duża, okrągła tarcza ze wskazówką skali oraz widoczny za nią dławik. W widoku z tyłu są co najmniej cztery elementy godne uwagi: poziomo zamocowany kondensator zmienny, kwadratowe filtry p.cz., cewki obwodów wejściowych zamknięte w aluminiowym kubku (na lewo od kondensatora zmiennego) oraz trymery na tylnej płycie chassis. Od dołu najbardziej charakterystycznym elementem są cewki oscylatora nawinięte na jednej dużej rurce oraz krótki przełącznik zakresów. Pierwsze egzemplarze po rozpoczęciu produkcji miały inaczej obróconą podstawkę lampy UY1N (por. fot. 3 i 4).
Elementy indukcyjne pochodziły z odbiornika "Aga". W 1948 roku wyprodukowano 5767 sztuk, a w 1949 - 38441 sztuk - dane ze strony www.diora.pl. Pionierów z poziomym kondensatorem wyprodukowano około 11000 sztuk. Pionier o numerze chassis 010350 ma układ poziomy zaś o numerze 011311 ma już układ pionowy kondensatora zmiennego.
Gdzieś między tymi numerami nastąpiła zmiana konstrukcyjna radia. Pytanie tylko jaki był powód tej zmiany, komplikującej układ mechaniczny.
Prezentowany na zdjęciach Pionier ma numer 003485.
Według napisu na tylnej ściance fabryka nosi nazwę "Państwowa Fabryka Odbiorników Radiowych" ale nie pojawia się jeszcze spotykany później znak firmowy. Na obudowie tłoczony jest wyłącznie znak Zjednoczenia Przemysłu Radiowego.
Oznaczenie "[48]" pochodzi od autora opracowania, dla odróżnienia od innych modeli, nie było używane przez producenta i nie niesie żadnych dodatkowych informacji.
 
 
 Inne materiały
 
 Schemat  Wartości elementów 
 
 
Problem z odczytem zdjęcia
Dodano w dniu 2009-10-14, Diora, Pionier (48), autor: sp7sqp
2009-10-14, Diora, Pionier (48)
Problem z odczytem zdjęcia
Dodano w dniu 2009-10-14, Diora, Pionier (48), autor: sp7sqp
2009-10-14, Diora, Pionier (48)
Problem z odczytem zdjęcia
Dodano w dniu 2009-10-14, Diora, Pionier (48), autor: sp7sqp
2009-10-14, Diora, Pionier (48)
Problem z odczytem zdjęcia
Dodano w dniu 2013-02-05, Diora, Pionier (48), Odbiornik o numerze 001868, autor: Zbubu - Allegro.pl
2013-02-05, Diora, Pionier (48)
Odbiornik o numerze 001868
Problem z odczytem zdjęcia
Dodano w dniu 2009-10-14, Diora, Pionier (48), autor: sp7sqp
2009-10-14, Diora, Pionier (48)
Problem z odczytem zdjęcia
Dodano w dniu 2009-10-14, Diora, Pionier (48), autor: sp7sqp
2009-10-14, Diora, Pionier (48)